Saturday, September 11, 2010

Gunung Suku-Irau (Trans Jerging)

Sebelum ni mmg aku ade asas camping sbb mse sekolah dlu aku msuk Pengakap. Yang paling aku ingat mse pegi camping kt Bukit Cerakah, Seksyen 8, Shah Alam. Mse tu aku form 3. Bukit Cerakah tu mmg dikenali sbg tempat yg "keras" sikit. Sbb mmg ade kes la dgn bdk sekolah aku. Bdk pompuan ni (xyah gtau nama lar), die ckp mse kami semua duk trekking dlm hutan tu, ade sungai, tp mmg ade sungai lar..die ckp kt tengah2 sungai tu mcm de rumah ke kerusi, aku pn x ingat sbb cite lame, pastu air sungai tu btukar warna emas.. itu ape yg die ckp.. Then, nk dijadikan cerita, lps kes tu, bdk pmpuan ni sakit. Org ckp die dh x betul sbb selepas camping tu die demam teruk mmg x pg sekolah lame x nampak die. Pg check kt hospital, doktor suspek die ade jangkitan kuman dlm otak die. Tp Alhamdulillah sekarang dah baik la. Aku sempat tengok die sihat mse aku form 4. Tengok2 die dah ceria mcm dlu. Sekarang xtau la die wt pe. Aku doakan die berjaya. Insyallah~ =)) Jauh betul haku terpesong dr topic sebenar rupenyer..kih kih kih (^_^)v Aku ingat lg mse tu malam khamis KEREKs ade wat meeting kt bk UiTM Arau. Actually, itu follow up meeting lps wat Program Kayak Sg. Gua Kerbau-Jitra. Aku ingat lg mse tu Razmi, senior kereks kitorg bgtau hujung sem lps final ni de wat mountain hiking kt area cameron highland suku-irau. So spe nak pg bole bg nama. Aku sebenarnya x penah tpikir nak ikut diorang ni pegi. Tp disebabkan 2 roomates aku pegi, aku pn hape lg join la. TQ to AYU & NIJA. Hee hee. Mse ni baru aku kenal lebih dekat budak2 kereks. Acap, Muslieg, Bel, Azam, Paiq, Alip, Razmi, Nad, Izzah, Che Yam, Mat Shah, kak Qila, Botak, & Paan. Ayu & Nija pulak buat aku lagi dekat dgn diorg. Rindu pulak! hehehe... Aku rse ni trip yg paling dasyat arr bg aku sbg beginner. Sbb mse trip ni mmg byk jer cite aku nk bgtau korg. hahahaha.. mmg kenangan larr~ hehehe..part ni aku paling suka! oleh kerana ni 1st time kami naik gunung, kami diperkenalkan oleh Razmi, seorg guide yg akan bw kami mendaki sehingga kami pulang dengan selamat. Nama die RYOQ. Pertama kali aku tgok guide ni mmg aku x rase die leh bwk aku dgn selamat. hahaha.. itu aku xtau kenapa.. mungkin sbb muka die ganas kot! sbb tu aku rse x selamat! so, mse aku start mendaki tu aku jalan dengan ayu je. nija dah shoot ke depan (mse ni nija fit giler). Nama glamor RYOQ BARAGAS. Sampai sekarang itu nama die dlm business card. Tp nama sebenar die lain..(xle bgtau hehehe..) Tp die pnah tipu aku nama penuh die Wan Juragan Budiman B. Wan Sulong Bongsu. Sebijik aku percaya. bese lah bdk baru selalu kena buli~ish.. Tp ryoq ni walaupun muka ganas tapi hati lembut, dan aku percaya die org yg baik.. semakin lama aku kenal ryoq aku semakin kenal dunia gunung ni mcm mne yg wt aku lg suka naik gunung!! RYOQ BARAGAS @ WAN JURAGAN BUDIMAN WAN SULONG BONGSU Sorg lg guide yg ikut nama die Abu. Die ni pendiam. Mse start hiking abu jd shooter. so die duk dpan. aku duk tengah2. ryoq plak jd sweeper (blkang sekali). abu ni x byk ckp. die lebih byk mendiamkan diri mungkin sbb xpnah tengok kitorg sblum ni kn. so malu nk btegur. kih kih kih. Seingat aku la kan. naik Suku-Irau ni lps final exam tahun 2007 November, 11. Sebenarnya trip ni dlm 3 hari je. Tp sbb nak leisure kitorg buat 5 hari. itupn still lengai lg. hihihi... lepak Cameron Highland 2 hari. Tup tap tup tap jd seminggu. 11hb November 2007 Semua kumpul kat Stesen Keretapi Arau. Kami semua menghala ke arah Ipoh. Sampai Ipoh kul 3am. Semua wt muka xtau malu tido kt stesen ipoh. First time aku jd back packers. hahaha.. Ipoh Railway Station @ 3:00am. Solat itu tiang agama~


12hb-17hb November 2007


Ini posing KEREKs harap maklum! hehehehehe...seronok!

Iron Man

Mat Shah


1 comment: