Tuesday, September 14, 2010

Mt. Yong Yap-Bubu-Tok Nenek

Lepas aku start naik Gunung Suku-Irau, maka bermulalah perjalanan aku sebagai pendaki gunung. Post baru ni aku buat khas utk geng2 KEREKs aku yg dirindui cewahhh.. Sebenarnya lepas naik suku irau, ade lagi gunung kecik2 (eg: gng bintang, berembun sg.pauh) yg aku naik tp gamba2 semua xde kt aku, nti aku amik kt Botak SP. Bole la korg semua tgok kn. hahaha. ok la to start the story, kami semua sepatutnya mendaki gunung chamah ulu sepat. tp disebabkan tanah runtuh tpaksa kitorg semua tukar plan naik gunung yong yap. Time ni seronok plus meriah sbb dak2 otai rmai ikut. wan bwk kwn2 die, man & dika pastu geng2 dr arau aku, ayu, fari landak, syeera, ama, qama, acap, ajiman, bel, mus, shark, zaidi, saufi komando, mat cah.. mula2 ramai nak pi tgok2 yg ni je lah tinggal..tibe2 kami x sangka ade group lain nk join, kes dia mcm kami jugak la x cukup org haha..dorg ni bdk2 UiTM penang, gjal, syed, khai, syin, dalila etc.. guide kitorg ryoq n botak hantu..

from left: wan, qama, man, ajiman [Ipoh Railway Station]

Aku gerak dr kl dgn wan, man, dika, n qama.. yg lain semua gerak dr arau.. midpoint kami semua tggu kt Ipoh railway station. x silap aku la jai n topoi amik kami semua ke ofis ryoq. terima kasih la kt dorg sudi amik kami yg xde transport ni. huhuhu. sampai kt ofis ryoq letak segala bag pastu kitorg keluar cari nasi daa..[lapar kot] . kitorg jumpe dgn dak2 lain kt kedai makan. bile dah jumpe mula la nk bgosip sbb dh lame x jumpe. [cess padahal bru je final exam hbis]. mse tu seronok giler dpt jumpe ayu, syeera, fari n ama.. mse ni x sure bel muncul dr mane hahaha.. sat2 nk ingat balik.. suke la aku xpdc underground yg kitorg buat ni paling ramai pmpuan walaupn 5 org je kire ramai arr tu.. cmpur dak2 penang 2 org dh 7 org kn..hahaha

Lepas mlm tu kitorg tdo la rehat2 kan badan. Esok pagi bgun pg stesen bas amik bel n mus hockage.. kecoh giler! cube bayangkan kami semua bwk beg gunung bjalan pg stesen bus org ramai duk tengok..bangga gak la mse tu kn..hehe ..Astagfirullah..back to the story. lps amik dorg berdua kami semua ke arah sg.siput tempat dimana kami akan bertemu dgn geng2 penang. mse tu suma duk pkir nak naik chamah ulu sepat.. yelah cbe bayangkan mse kt uitm arau tu 2 minggu kot turun kompleks sukan duk training sje..hehehe.. tibe2 ryoq dgn muka sedih bgtau kami x dpt naik chamah ulu sepat sbb tanah runtuh [mmg mse tu musim hujan]..kitorg ingat alaa x jd ke, nk kna balik umah la ni.. malu arr nti family ckp pe plak.. duit dh byr.. cne nih.. lame gak la kami duk rehat kt surau sg. siput tuh..bincang punya bincang.. akhirnya kami tukar plan naik Gunung Yong Yap.. ingat naik segunung je, rupenye bile nk kami kna lalu gunung Bubu n Tok Nenek utk balik.. jd kire kami naik 3 buah gunung sekaligus..yeehaaa! Aku igt lg trek balak yg aku paling x suka sbb wt kaki aku cedera dgn parahnyer..huhu bukan sbb pe..kaki menggelecet kiri kanan kaki kot..mcm semua bahagian kt kaki aku ni menggelecet.. hihihi.. trek balak tu mmg sungguh dasyat arr citer die korg cube bygkn kitorg berjalan dr ptg tu dlm kul 3 gak arr x silap aku sampai ke mlm sejuk giler rse smpai ke tulang hitam..mulut ni mmg dh vibrate terketar2 kn hahaha..aku x ingat la kul bpe tp mmg dh lewat mlm kami smpai itu pn sampai kt umah kampung org asli je..tmpt starting point before ke puncak yong yap. penat giler. lps mandi solat terus tido. syok betul tdo umah org asli cm umah panjang pn ade best la. first time la katakan. kt situ takut gak de anjing tp jinak. huhuhu. aku duk risau anjing msuk umah je. kang x pasal2 kna samak huhu.

hoii ni bukan keje aku..sape punya kasut nih? geliga punya otak~

Rupenyer dr kg org asli ni kalu start mendaki bukannya terus sampai. disebabkan kami ni ramai dan mmg kami semua ni lengai..jd kami ni xdelah nk rushing sgt nk terus smpai ke puncak.. jd kami bermalam ni tanah merah dlu..

Dan kami bergerak dr tanah merah ni pagi..geng2 dr penang mmg awal bgun pagi, kul 7 dh kejut suma bgun tmasuk lah dak2 kereks yg slalu lengai ni..mula la semua nk bkemas, masak sarapan pg n skali dgn tengahari..pastu nk tgahari jugak la bgerak sbb bkemas pun dh lambat huhu..mse ni suma tgah bebai sbb mlm semalam dh kna jalan jauh trek balak..pastu x sampai2 lg puncak yong yap kn..mmg semua duk bebai la kaki pn dh de yg sakit2 la itu la ini la..hehehe.. kami dak2 pmpuan suma ok lg.. jd kami semua mulakan perjalanan dimana trek yg kami lalu ni mmg mencabar sbb ada naik turun naik turun balik..mmg penat..trek ni bahaya jugak sbb kna panjat dahan pokok la bwh tu lubang gaung, tketar jugak la lutut aku mse tuh..aku ingat lg kwn aku ayu tergolek bulat sekali dgn beg die skali, aku igt die nk nangis tgok2 die ketawa kitorg pn pe lg ketawa gak arr..hahaha.. syok bjalan dgn ayu n syeera dorg bcerita dr start bjalan, berehat, jalan balik smpai la ke destinasi..so dgn dorg x boring la de je cerita nk bckp..hehe..fari pn sme.. ama pulak suka menyanyi..mne x nyer..mse jln kt trek balak tu dh hilang suara nyanyi smpai ujan turun x berhenti.. trek yg kami semua jln ni agak licin sbb smlm hujan lebat, jd x hairanlah kalu kami terdengar bunyi buah nangka busuk jatuh..ketawa kn kwn ni tgok2 aku skali jatuh..mmg klakar habis..itu la kenangan kami..sbnarnye ni xpdc last aku n ayu sbg pelajar diploma akaun uitm arau sbb mse ni dh akhir sem..jd aku n ayu rse sedih sikit sbb lps ni mesti susah nk jumpe dak2 kerek..jd aku n ayu byk bjalan bsame mse xpdc ni..byk bnda kami bercerita sambil2 bjalan atas trek tu.. kenangan buat teater bsame2 sedar x sedar air mata aku keluar..yela dah part 6 kn mesti la byk kenangan..manis ada..pahit pn ade.. aku n ayu tkilan jugak la sbb semester akhir kami 1 geng berakhir dgn peristiwa sedih.. tp tu dah lama.. aku rse skrg ni org dh nmpak n buka mata..org kata tutup buku lama buka buku baru kn..seronok punya cerita kitorg ni x sedar yg kami bdua je yg tgh bjalan..jarak dgn org dpan n org blakang jauh.. skali de org bckp 'owh kt sni rupanya'!! eh kalu korg la duk dlm hutan senyap2 tibe2 ade org tegur pe korg buat hah? aku n ayu pe lg jerit arr..tp x la kuat sgt sekadar tkejut je..huhu rupanya si acap, mat cah n mus di belakang..ish seb bek x pggang kayu kalu x dh lame ketuk pale dorg..huhuhu..kami mendaki dan trek semakin mencacak..dimana kami perasan pokok2 sumanya berlumut, cuaca agak dingin, ade scene mcm LOTR pn ade..hehe aku n ayu pe lg..posing la dlu haha..

Sbnarnye nk sampai ke puncak Yong Yap ni lame gak arr..kitorg smpai puncak pn mse tu dh malam kot..mmg sejuk giler..ko pkai stokin pn mcm xde rase pakai ape..sejuk giler arr.. dh la kt puncak tu x byk pokok..angin pulak kuat..aku rse mcm nk terbang je..huhuhu..kami semua yg perempuan tido dlm khemah..itupn still rse sejuk lg huhuhu...sakit bdn tido atas akar..huhu

Puncak Gunung Yong Yap

Kire bile suma dh smpai puncak yong yap tu semangat dah lain. hilang segala rase sakit2 badan n kaki mse mendaki td..seronok aku tgok kwn2 suka..hehehe...kami bgun lewat sikit sbb smlm sampai puncak pn dh mlm..so semua tido x ingat dunia..tp kitorg kna bergerak awal jugak sbb nk target mlm ni tido kt puncak gunung BUBU..bile nk ke puncak bubu ni mmg la kalu dr puncak yong yao mula2 turun je..aku pn suke hehe..tp bile nk mendaki balik tu terus putus semangat haha..aku risau betul kalu bile turun tu die menjunam sgt sbb takut nti nk naik pun mencacak hahaha..aku trauma smpai skrg kot! bile smpai bubu pn mmg dh malam..kami pn cepat2 pasang fly n ground sbb xnak bg basah mse tu hujan..aku rse trip ni setiap ari hujan..so mmg kitorg dh expect awal2..kna prepare sebaik mungkin supaya x jd mcm 1st day trip ni..jd mlm tu mcm bese before tido berjudi dulu..tokeh judi ayu n syeera la.. mlm tu kecoh je semua..aku rse mlm ni bru de mse nk wt aktiviti kalu x kitorg tdo je sbb letih..esoknya semua bgun dgn muka ceria.. pagi tu kami bersarapan dgn mihun goreng yay! igt lg aku walaupun trip ni 2 thun yg lpas..huhu

Acap peace!!!

Aku, Bel n Qama~ muka bgun tido la

muka bangun tido tp still bole bergamba-KEREKs

Wan Sindrom & Adika

Adik beradik Khalid

Pemandangan dr Puncak BUBU

Dr Bubu ni kami pun bergerak balik tp singgah puncak Tok Nenek dlu..gamba tok nenek xde kt aku..nti aku try dptkn ye! kami sempat bermalam di rumah org asli tp bkn tempat yg sama. esok pagi tu kami balik naik 4wd bermalam ni cameron highland dlu mcm bese duduk umah keluarga angkat hehehe..KFC mmg wajib la..

adika, ayu, saufi, fari, syeera & amalina

KEREKs

muka bengang dgn mat cah

KFC Brinchang

Rumah keluarga angkat

1. nie ada pay per click ke?? ehhehehe

2. hahah.. weh qama bile cuti roger la bole wt program ramai2..

x register lg.. xdpt duit pn saje suka2.. nti nk pi register arr.. hehehe

3. weyhh rindu korang aku ada anak 1 dah hahah dika btw